IK-werk aan werkplezier

Training IK-werk mentaal fit: leer hoe je mentaal fit blijft tijdens en na corona

Voor wie?

Het vele thuiswerken als gevolg van corona put je uit. Al die online meetings. Soms heb je amper tijd om even een kop koffie te halen of om naar het toilet te gaan voordat de volgende meeting alweer begint. Lunchen doe je snel achter je pc. Je gunt jezelf de tijd niet om in alle rust te lunchen, laat staan om een (lunch)wandeling te maken. Je wilt wel, maar het komt er gewoon niet van. Teveel online meetings en teveel te doen. Als je even niks doet voor de broodnodige ontspanning bekruipt je al snel een schuldgevoel of en gevoel van onrust, omdat je nog zoveel moet doen. Hierdoor lukt het je niet om echt te ontspannen en ga je maar weer aan de slag. Boven alles mis je je collega’s en vooral het infomele contact.

 

Je wilt leren:

  • hoe je op afstand toch in contact kunt blijven met je collega’s
  • hoe je met meer rust, focus en ontspanning kunt werken
  • hoe je gemotiveerd blijft tijdens het thuiswerken
  • hoe je jezelf zo ver krijgt om beter voor jezelf te zorgen tijdens het thuiswerken

 

Inhoud

Trainingen van IK-werk zijn altijd maatwerk, dus in overleg met de opdrachtgever bepalen we: (1) aan welke doelen we gaan werken en (2) in welke vorm we dit gaan doen en (3) hoeveel tijd we hiervoor nemen. Hieronder volgt een mogelijke opzet voor deze training: 

 

Bijeenkomst 1: 

Wat is mentale fitheid precies? Hoe mentaal fit ben ik nu? Welke bronnen van energie, ontspanning en steun in werk en privé kan ik meer aanboren om het thuiswerken vol te kunnen houden?

 

Bijeenkomst 2: 

Vaak moeten we veel van onszelf, waardoor we maar doorgaan en onvoldoende tijd nemen om op te laden. In deze sessie kijken we welke bronnen je in jezelf kunt aanboren voor meer mentale fitheid. We trainen belangrijke persoonlijke hulpbronnen zoals: vertrouwen in eigen kunnen, hoop, optimisme, veerkracht en zelfcompassie.

 

Bijeenkomst 3: 

Vaak weet je wel wat goed voor je is, maar doe je het toch niet. In deze sessie onderzoeken we welke kanten in jou goede zorg voor jezelf belemmeren en welke kanten je juist kunnen helpen om beter voor jezelf te zorgen. Je leert hoe je meer grip kunt krijgen op deze verschillende kanten, zodat je tijdens het thuiswerken (en na corona) meer regie ervaart.

 

Resultaat

Na de training:

  • weet je wat mentale fitheid is en welke bronnen je in je werk, privé en jezelf kunt aanboren voor meer mentale fitheid
  • ben je je meer bewust van wat je jezelf allemaal oplegt en ben je beter in staat om al je ‘moetens’ te relativeren
  • ervaar je meer regie over jezelf
  • ben je milder naar jezelf en/of je omgeving waardoor je beter in staat bent tot goede zelfzorg