IK-werk aan werkplezier

Zelfvertrouwen krijg je zó!

Gepubliceerd op 11 augustus 2011 door Petra van Reek

 

Zelfvertrouwen wordt in de encyclopedie omschreven als: ‘het gevoel dat je niemand anders nodig hebt om te bereiken wat je wilt’. Je durft nieuwe taken of uitdagingen aan te pakken en vertrouwt op een goede afloop. Voor sommige mensen is dit heel vanzelfsprekend. Maar dat is het niet voor iedereen. Bij een gebrek aan zelfvertrouwen voel je je onzeker, vind je het oppakken van nieuwe taken eng en blijf je vaak liever op de achtergrond. Wanneer je thuis of op het werk tegenslag het hoofd moet bieden kun je veel last hebben van je eigen onzekerheid. Het kan zich uiten in diverse spanningsklachten zoals: piekeren, somberheid, hoofdpijn en een gebrek aan energie.

 

Hoe ontstaat een gebrek aan zelfvertrouwen? Er zijn meerdere factoren die, vaak in combinatie, een belangrijke rol spelen. Ik zal hier drie van de belangrijkste bespreken. De eerste is de manier waarop je door je ouders of verzorgers bent opgevoed. Hebben zij lange tijd al je problemen voor je opgelost? Zo ja, dan is dat natuurlijk heel lief van ze. Het heeft je alleen niet geholpen veel zelfvertrouwen op te bouwen. Heb je juist heel weinig hulp gehad van je ouders? Daar kun je ook heel onzeker van worden. Voor ouders is het dus heel belangrijk dat ze de balans vinden tussen helpen en hun kinderen zélf hun problemen laten oplossen.

 

Heb je daarnaast het gevoel dat je thuis werd geaccepteerd om wie je was? Als je het gevoel hebt van niet, heb je waarschijnlijk ook weinig aandacht en complimenten van je ouders of verzorgers gekregen. Daar kun je ook heel onzeker van zijn geworden. Onderschat ook niet de impact op je zelfvertrouwen als je nu als volwassene nog steeds weinig erkenning van hen krijgt. Hoe oud, sterk en onafhankelijk je nu misschien ook bent, helemaal immuun zul je hier nooit voor worden.

 

Een tweede bepalende factor voor je zelfvertrouwen is jouw unieke karakter. Iemand met bijvoorbeeld een bange aard vermijdt vaak risico’s en bouwt zo dus minder zelfvertrouwen op dan iemand die zichzelf wel uitdaagt. En iemand die van nature meer op zichzelf is dan tussen de mensen, krijgt minder feedback van de mensen uit de omgeving. Grote kans dat zo’n persoon ook meer complimenten misloopt dan de mensen die zichzelf meer op de voorgrond plaatsen.

 

Een derde invloedrijke factor op je zelfvertrouwen is hoe je als kind op school door je docenten en leeftijdsgenoten beoordeeld werd. Kreeg je veel kritiek over je gedrag of prestaties? Of werd je juist gestimuleerd het beste uit jezelf te halen? En hoe werd er gereageerd als je een onvoldoende haalde of wanneer je iets niet kon of durfde? Bij mij op school kreeg je na een taak of toets altijd te horen hoeveel fouten je had gemaakt. Of het er nou nul of tien waren. Hoeveel je er goed had hoorde je nooit. En volgens mij is dat nog steeds zo op veel scholen. Die kritische blik zit kennelijk nog steeds ingebakken in onze westerse maatschappij.

  

Hoeveel zelfvertrouwen heb jij in de loop der jaren opgebouwd? Veel? Gefeliciteerd! Houden zo, de volgende tips kun je overslaan. Kun je nog wel wat zelfvertrouwen gebruiken? Lees dan snel verder, want ik geef je hieronder vijf tips die gegarandeerd bijdragen aan jouw zelfvertrouwen als je ze consequent toepast!

 

Tip 1: ontvang complimenten als een cadeau

Ken je dat? Je krijgt een compliment over je kleding en je zegt: “Het is maar een H&M-etje hoor...”. Of iemand complimenteert je over je werk en je reageert met: “Daar word ik toch voor betaald?” Wij nuchtere Nederlanders zijn vaak niet zo goed in het geven en ontvangen van complimenten. Zonde! Want hier ligt een kans om je zelfvertrouwen te vergroten! Zie complimenten als een cadeautje en neem ze hartelijk in ontvangst. Bedank de ander voor het compliment zonder het af te zwakken. Voor de gever ook wel zo leuk toch? Die zal vaker ‘cadeautjes’ geven als jij ze aanneemt. En dat is voor jou dan weer leuk!

 

Tip 2: stel jezelf uitdagende doelen

Als er iets zelfvertrouwen geeft dan is het wel jezelf uitdagende doelen stellen. Zeker als het dan ook nog eens lukt! Ik zie het in mijn assertiviteitstrainingen, maar spreek ook uit eigen ervaring. Zo vond ik de stap naar het zelfstandig ondernemerschap ontzettend spannend. Het opgeven van zoveel zekerheden, de kans op deuken in mijn ego als het niet zou lukken... brrr...  Tegelijkertijd wist ik van mijzelf dat ik er spijt van zou krijgen als ik het niet zou proberen. Het is toch zonde om een hartenwens alleen maar te laten varen vanwege een kwetsbaar ego? Nu is gebleken dat het een goede stap is geweest, ben ik blij dat ik de stap heb durven zetten. Het heeft mijn zelfvertrouwen een enorme boost gegeven!

 

Tip 3: vier je successen op een manier waar jij blij van wordt!

Ook een niet geheel onbelangrijke tip en een die ik zelf nog wel eens oversla. Stom, want juist het stilstaan bij je successen houdt het leuk om jezelf uitdagende doelen te blijven stellen. Het motiveert om hiermee door te gaan en dus nóg meer zelfvertrouwen op te bouwen!

 

Hoe je successen kunt vieren? Ik vier het door mijzelf te trakteren op een lekkere verwennerij, een nieuwe cd of een paar uur vrij. Waar word jij blij van?

 

Tip 4: steek meer energie in wat wel kan in plaats van wat niet kan

Deze tip is speciaal voor de doemdenkers onder ons. Als je veel tijd steekt in piekeren over al je problemen en onmogelijkheden lekt je energie weg en kun je onzeker worden over jezelf. Help jezelf door een piekeruur in te lassen, bijvoorbeeld van 20.00 tot 21.00 uur, en zet een kookwekker. In dat uur ga je heel gericht piekeren. Je pakt een probleem bij de kop en gaat in dat uur vooral tijd steken in het bedenken van oplossingen. Je zult merken dat je verder komt dan als je ongericht piekert. En dat geeft weer zelfvertrouwen!

   

Stop ook echt na een uur en ga dan lekker ontspannen, zodat je nog goed kunt slapen. Van de problemen waar je al langer mee zit, zijn er maar weinig zó urgent dat ze direct en in zijn geheel moeten worden opgelost. Morgen is er weer een dag en een piekeruur!

 

Tip 5: neem je eigen behoeftes net zo serieus als die van een ander

Ben jij iemand die altijd klaarstaat voor een ander, eventueel ten koste van jezelf? Dat is een mooie eigenschap, tenzij de balans doorslaat en je structureel meer geeft dan ontvangt. Dan doe je jezelf tekort. En waarom zou je dat doen? Ben jij minder belangrijk dan de ander? Verdien jij af en toe geen rust, plezier, aandacht of...? Wat je ook van jezelf denkt en wat je behoefte ook is, je zult merken dat je zelfvertrouwen groeit als je evenveel rekening houdt met je eigen behoeften als met die van een ander. Ten eerste omdat je je beter voelt als jij lekkerder in je lijf zit. Ten tweede omdat anderen je meer serieus nemen als jij dat zelf ook doet. Probeer het eens, je bent het experiment waard!

 

Tot slot van dit artikel wil ik nog een opmerking plaatsen. Je zou door alle voorgaande tips misschien het idee kunnen krijgen dat je als mens volledig maakbaar bent en er overal een oplossing voor bestaat. Dat is natuurlijk niet zo. Maar je kunt wel stappen zetten. Accepteren dat je iets niet kunt of dat iets niet gaat zoals je had gepland is ook een stap die leidt tot meer zelfvertrouwen. Daarmee erken je dat je geen ‘superman’ of ‘superwoman’ hoeft te zijn en kun je het leven meer nemen zoals het komt. Dat leeft een stuk relaxter.

  

© Petra van Reek | IK-werk

 

Ik ben benieuwd naar je reactie!

Wat vind je van dit artikel? Welke tips helpen jou om te bouwen aan je zelfvertrouwen? Ik lees graag je reactie. Plaats jij hem hieronder? Exposure geeft óók zelfvertrouwen! ;-)

 


Deel opties

E-mail dit
Twitter dit


Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/vhosts/ikwerkcoaching.nl/httpdocs/scripts/pages/blogItem.php on line 47
Plaats een reactie:
Vul in het veld hieronder het woord "werk" in.
Houd mij op de hoogte van reacties na mij