Tips voor een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld
Gepubliceerd op 6 juni 2016 door Petra van Reek
‘Alleen sukkels hebben het druk’. Het is de titel van een artikel dat vorig jaar september trending was op de NRC-site. Het is geschreven naar aanleiding van het boek ‘Nooit meer te druk, een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld’ van de Britse bedrijfspsycholoog Tony Crabbe. Het boek is razend populair en staat al een tijd in de boeken top-10. ‘Een boek dat je leven verandert’ volgens Daily Express.
De titel triggerde ook mij en daarom ben ik het gaan lezen. Al jaren geef ik timemanagementtrainingen, dus ik verwachtte er niet veel nieuws in te lezen. Maar toch inspireerde het mij. De kern van zijn betoog: het gaat niet langer om ‘getting things done’ (naar het gelijknamige timemanagementboek van David Allen), maar om ‘not getting it all done’. Kiezen en focussen dus. Klinkt zo simpel, maar wat maakt dit toch zo lastig? En welke tips werken?
Volgens Crabbe denken we dat we het druk hebben omdat we zo veel moeten, op het werk en thuis. En door dat ‘moeten’ denken we geen keuze te hebben. We verliezen ons gevoel van regie en we voelen ons tekortschieten in één of meerdere rollen: als collega, partner, ouder, zoon/dochter…
Crabbe noemt in zijn boek de vijf werkelijke redenen voor onze drukte:
1. Druk zijn is makkelijker
Wanneer je je reactief laat leiden door alles wat op je af komt (op het werk bijvoorbeeld je inbox) hoef je geen keuzes en planning te maken.
2. Druk zijn is vermijding
De meeste mensen besteden liever tijd aan een eenvoudige dan aan een complexe taak. Zolang we druk blijven met eenvoudige taken kunnen we de complexe taken blijven uitstellen. Druk zijn is dus een verkapte vorm van uitstelgedrag!
3. Druk zijn is een merk
Wie druk is heeft ambitie en is belangrijk, denken we.
4. Druk zijn is een verslaving
Ons lichaam maakt stimulerende dopamine aan wanneer we onze e-mail checken en produceert opiaatachtige substanties wanneer we een zoekmachine gebruiken. Hoe sterk ben jij in het negeren van je impulsen wanneer je hoort dat er een berichtje op je telefoon binnenkomt?
5. Druk zijn is wat alle anderen zijn.
Druk zijn is kuddegedrag en wij zijn kuddedieren. Er lijkt geen ontsnappen aan.
Dat voortdurend druk zijn slecht is voor gezondheid, geluk en relaties weten we allemaal. Maar wist je ook dat het slecht is voor je carrière? Hoger op de carrièreladder gaat het niet meer om (nog) meer en harder werken, maar om impact en vernieuwing. Druk zijn werkt dan averechts.
Beter dus om de drukte voorgoed achter ons te laten. Wat kunnen we doen?
Meer/vaker ontspannen klinkt voor de hand liggend, maar is niet het antwoord volgens Crabbe. Hij noemt drie aspecten om drukte de baas te worden:
- Beheersing: niet je tijd, maar je aandacht managen zodat jij je leven weer beheerst in plaats van dat het leven jou beheerst.
- Onderscheiding: niet inzetten op méér productie, maar op eigenheid om succesvol te kunnen zijn op een concurrerende markt.
- Betrokkenheid: prioriteit geven aan je waarden en je aandacht richten op wat en wie voor jou werkelijk belangrijk zijn voor meer geluk in werk en privé.
In zijn boek geeft hij per aspect meerdere praktische tips. Ik deel hieronder de drie tips die ik het meest waardevol en vernieuwend vond.
Tip 1: Laat het idee los dat je alles kunt doen zolang je maar efficiënt met je tijd omgaat (beheersing)
Er is gewoon teveel wat je moet doen, dus je faalt niet als je het niet voor elkaar krijgt. Nòg beter plannen en organiseren zal je niet helpen, het levert alleen maar meer drukte op. Als je dit accepteert heb je de eerste stap al gezet naar meer geluk en (werk)plezier. Een inspirerende zin vond ik: “Eigenwaarde en zelfvertrouwen put je niet uit perfectie, maar uit het accepteren van imperfectie”. Zo is het! Dus neem alles (en vooral jezelf) wat minder serieus en wordt wat gemakzuchtiger en speelser. Verscheur je to-dolijst, laat wat e-mails onbeantwoord en je telefoon af en toe thuis. Je zult ervaren dat het geen ramp is.
Tip 2: Herdefinieer succes (onderscheiding)
Wanneer ben je succesvol? Veel mensen denken dat ze succesvol zijn als ze veel, hard en zo efficiënt mogelijk werken. Dat gold misschien in het industriële tijdperk, maar tegenwoordig red je het daar niet meer mee. De meest succesvolle organisaties, zoals Apple, zijn niet succesvol omdat ze zo veel kunnen produceren, maar omdat ze vernieuwend zijn en daardoor impact hebben. Om te kunnen vernieuwen is het belangrijk dat je focus aanbrengt. Als praktisch handvat om focus aan te brengen noemt Crabbe de balanced scorecard uit het bedrijfsleven, een model waarmee een organisatie kan focussen op alles wat van belang is. Het bestaat meestal uit vier perspectieven die met elkaar in balans zijn. Die van Crabbe zijn: Leveren (dagelijks werk), Schrijven (inclusief onderzoek en denkwerk), Contacten (werk) en Energie (emotioneel en fysiek). Hij voelt zich succesvol als hij elke maand focust op allevier de perspectieven en hierin vooruitgang boekt. Wat zijn de jouwe?
Tip 3: Investeer in jouw 15 dierbaarste mensen (betrokkenheid)
Echt geluk vind je niet in verstrooiing van je aandacht en contacten, maar juist in diepgang, aandacht hebben voor waardevolle momenten en een sterkere betrokkenheid bij wat je doet en bij je 15 dierbaarsten. Wie staan er in jouw top 15 en zou je meer aandacht willen geven? Onderzoek toont aan dat geven leidt tot win-win: het is niet alleen fijn voor de ander, maar je versterkt er ook je eigen gezondheid, geluk en geestelijk welbevinden mee. Het maakt ons tevens veerkrachtiger en weerbaarder tegen de stress van het moderne leven.
Inspireren deze tips jou ook? Welke ga je toepassen? Of welke pas je al toe en met welk resultaat? Ik ben je dankbaar als je hier een reactie achterlaat om andere lezers en mij te inspireren.
© Petra van Reek | IK-werk
Reacties
Het boek lijkt me ook mooi, ik ga het maar eens opzoeken. Thnx!
Deel opties
Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/vhosts/ikwerkcoaching.nl/httpdocs/scripts/pages/blogItem.php on line 47
Plaats een reactie: